IPS
Autorzy: prof. dr Uwe Scharschmidt, dr Andreas W. Fischer.
Opracowanie wersji polskiej: prof. dr hab. Tatiana Rongińska, prof. dr hab. Werner Gaida.
Dokument (.doc) zawierający krótki opis testu.(zip – około 55KB)
Narzędzie szczególnie przydatne w sferze rozwoju personelu, w poradnictwie zawodowym i akademickim a także w profilaktyce zdrowotnej. W związku z tym, że autorzy koncepcji narzędzia IPS szczególną wagę przywiązują do wymagań społeczno-komunikatywnych, zalecane jest stosowanie metody w grupach zawodowych związanych z dużymi wymaganiami o charakterze psychospołecznym (stanowiskakierownicze, urzędnicy, nauczyciele, opiekunowie i pielęgniarki oraz wszelkie zawody wymagające kontaktów interpersonalnych).
Kwestionariusz składa się z opisu 15 sytuacji odnoszących się do sferyzachowań społeczno-komunikatywnych, sfery osiągnięć oraz sfery zachowań prozdrowotnych i relaksacyjnych. Każdej sytuacji przyporządkowanych jest od 5 do 9 twierdzeń opisujących sposób zachowania się jednostki w danej sytuacji oraz jedno twierdzenie służące samoocenie własnych reakcji osoby badanej w tej sytuacji. Osoba badana powinna wyobrazić sobie siebie w danej sytuacji, a następnie, dla każdego z wyszczególnionych sposobów zachowania zaznaczyć w czterostopniowej skali, w jakim stopniu to zachowanie jej dotyczy. Po wyborze reakcji, w każdej sytuacji następuje faza samooceny. Osoba badana powinna wybrać w pięciostopniowej skali, w jakim stopniu jest zadowolona lub niezadowolona ze swoich reakcji w tej sytuacji.
Analiza rzetelności kwestionariusza IPS zawierała ocenę podstawowych właściwości psychometrycznych skal testu. W pierwszej kolejności obliczono wartości średnie i odchylenia standardowe i dokonano porównania z wartościami próby oryginalnej. Porównanie danych uzyskanych w grupie polskiej z danymi oryginalnymi nie wykazało istotnych różnic w poszczególnych skalach kwestionariusza. Rzetelność badana metodą Alfa Cronbacha waha się między 0,61 a 0,93 co pozwala wnioskować o wystarczającej spójności wewnętrznej skal kwestionariusza IPS.
Kwestionariusz IPS został znormalizowany w procesie adaptacji do warunków polskich. Badania normalizacyjne przeprowadzono na próbie N=586 osób. Uczestniczyły w tym osoby z wyższym wykształceniem, pracujące w zawodach wymagających stałych kontaktów interpersonalnych w tym nauczyciele, wychowawcy, osoby na kierowniczych stanowiskach. Część próby normalizacyjnej składała się ze studentów i młodzieży szkolnej. Charakterystykę próby normalizacyjnej polskiej przedstawiono w tabeli. W trakcie procedury normalizacyjnej były wykorzystane, w celach porównawczych, wyniki oryginalnych badań normalizacyjnych (N=712).
Charakterystyka polskiej próby normalizacyjnej | |||||||
Próba | Liczba | Płeć | Wiek | ||||
N | % | M | K | ||||
N | % | N | % | ||||
Ogólna | 568 | 100,0 | 254 44,7 |
314 55,3 |
18-59 | ||
Studenci i młodzież szkolna | 421 | 74,1 | 230 54,6 |
191 45,4 |
18-25 | ||
Nauczyciele i wychowawcy | 100 | 17,6 | – | 100 100 |
29-45 | ||
Próba losowa * | 47 | 8,3 | 24 51,1 |
23 48,9 |
21-59 |
*Próba losowa obejmuje osoby pracujące na stanowiskach odpowiedzialnych, wymagających kontaktów z współpracownikami i klientami swoich firm, są to osoby w większości z wyższym wykształceniem, głównie kierownicy zespołów projektowych w firmach informatycznych i robiących projekty w zakresie budownictwa komunalnego, dróg i mostów, prawnicy, menadżerowie firm farmaceutycznych.
Badanie testowe może być przeprowadzone w klasycznej wersji „papier-ołówek”, a także przy zastosowaniu specjalnego programu komputerowego. Arkusz testowy zawiera piętnaście różnych życiowych sytuacji przyporządkowanych trzem sferom zachowań: społeczno-komunikacyjnej, zadaniowej i zdrowotno-relaksacyjnej. W każdej z analizowanych sytuacji istnieje możliwość wyboru spośród różnych reakcji, które osoba badana ocenia i następnie wybiera jedną z nich według skali 4-stopniowej: 4-trafne; 3-raczej trafne; 2-raczej nietrafne; 1-nietrafne.
Po oszacowaniu własnych reakcji respondent dokonuje jeszcze jednej oceny, a mianowicie odpowiada na pytanie: „W jakim stopniu jestem zadowolony bądź niezadowolony z moich reakcji w danej sytuacji?”. Służy temu skala 5 stopniowa.
Ocena wyników oprócz standardowego porównania z normami opiera się na porównaniu z profilami referencyjnymi. Profile te określają typowe sposoby zachowań w danej sferze. Dla każdej ze sfer wyznaczono 5 do 6 profili referencyjnych.
Program komputerowy zapewnia zarówno policzenie skal wraz z porównaniem normami jak również automatyczne wykreślenie profili. Dodatkowo generowana jest tabela zawierająca prawdopodobieństwa, z jakimi dana osoba przynależy do każdego z profili referencyjnych.
A Sfera zachowań społeczno-komunikatywnych
- A1 Aktywność w znanych sytuacjach komunikatywnych
- A2 Pewność siebie w sytuacjach wymagań komunikatywnych
- A3 Tendencja do konfrontacji w sytuacjach konfliktów społecznych
- A4 Siła przebicia w roli kierowniczej (Sytuacje 9 i 12/5 pytania)
- A5 Uwzględnienie innych w sytuacji odpowiedzialności społecznej
- A6 Wrażliwość na sytuacje frustracji
B Sfera osiągnięć
- B1 Zaangażowanie w sytuacjach wysokich wymagań
- B2 Tendencja do sztywności w sytuacjach zmieniających się
- B3 Stabilność w sytuacjach stresowych
- B4 Pewność siebie w sytuacjach wymagań egzaminacyjnych
- B5 Gotowość do podejmowania ryzyka i dążenie do kariery zawodowej w sytuacji trudnych zadań zawodowych
- B6 Optymizm wobec codziennych wymagań
C Sfera zachowań zdrowotnych i relaksacyjnych
- C1 Zdolność do odprężenia po godzinach pracy
- C2 Czynny tryb zachowań w czasie wolnym
- C3 Profilaktyka zdrowia w przypadku sygnałów ostrzegawczych
Samoocena
- ZA Zadowolenie z zachowań w sferze społeczno-komunikatywnej
- ZB Zadowolenie ze sfery osiągnięć
- ZC Zadowolenie z zachowań zdrowotnych i relaksacyjnych.